Table of Contents
ضرورت ثبت طرح صنعتی در اصفهان
ثبت طرح صنعتی در اصفهان از فعال ترین بخش های ثبت عالی خانی ® می باشد. مبدع طرح صنعتی مایل است طرح صنعتی خود را هر چه زودتر به منظور صیانت از آن ثبت نماید. متقاضی ( مالک) طرح صنعتی می تواند شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد.
اگر مایلید که طرح صنعتی خود را به نام شخص حقوقی ثبت نمایید باید شرکت باشید و یا ثبت شرکت نمایید. اگر هنوز شرکت ثبت نکرده اید به برگه ثبت شرکت در اصفهان بروید و آن را آغاز نمایید. ثبت شرکت موجب اعتبار بیشتر برای کسب و کار شما می گردد.
با اینحال هر چه در ذهن آمد و یا ساخته شد را نمی توان طرح صنعتی به حساب آورد. طرح صنعتی تعریف مخصوص به خودش را در قانون دارد. مطالعه قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری راهنمای خوبی قبل از هرگونه اقدام است.
قوانین ثبت طرح صنعتی
قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ناظر بر ثبت طرح صنعتی در ایران می باشد. در این قانون به کم و کیف یک طرح صنعتی تصریح شده است. توجه به تفاوت یک علامت تجاری، یک طرح صنعتی در نظر داشته باشید. خصوصاً تفاوت طرح صنعتی با اختراع تفاوت ظریفی دارد که گاهی برای یک نفر آماتور تشخیص آن ساده نمی باشد. ثبت اختراع در اصفهان نیز همانند ثبت طرح صنعتی در اصفهان در مرکز مالکیت معنوی انجام می پذیرد. در هر حال این دلیل کافی نیست که شما به جای اظهارنامۀ ثبت طرح صنعتی ، اظهارنامه ثبت اختراع ارائه دهید. در صورت اشتباه در تشخیص اختراع و یا طرح صنعتی بودن اظهرنامۀ شما رد می شود. اداره ثبت طرح های صنعتی مسئول رسیدگی به پرونده طرح صنعتی شما می باشد.
هزینه ثبت طرح صنعتی در اصفهان
هزینه ثبت طرح صنعتی دو گونه هزینه قابل می باشید. دسته اول هزینه ای است که موسسه حقوقی بابت ارائه خدمات از شما دریافت می کند. این هزینه ها ممکن است شامل مشاورۀ ثبت طرح صنعتی و یا ثبت اظهارنامۀ طرح صنعتی باشد. این هزینه های ارائۀ خدمات معمولا بین موکلین و موسسه حقوقی به صورت توافقی معین و دریافت می شود. دستۀ دوم هزینه هایی است که توسط اداره ثبت طرح های صنعتی دریافت می گردد. این هزینه ها معمولاً به صورت آنلاین دریافت می گردد.
مدارک مورد نیاز طرح صنعتی
- مدرک مثبت هویت متقاضی ( مالک )
- مدرک نمایندگی
- تصویر کالای مورد درخواست
چگونگی تنظیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در اصفهان
در این بخش هر آنچه باید درباره ثبت اظهارنامه طرح صنعتی بدانید را برای شما خواهم گفت. برخی در اینترنت به دنبال فرم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و یا نمونه اظهارنامه ثبت طرح صنعتی جستجو می کنند.
نوشتن نام کالا و توصیف شکل ظاهری کالا
۱-در قسمت نام کالا صرفاً می بایبست به نام / عنوان عمومی که بین عموم مردم متداول است و باعث شناختن آن کالا می شود اشاره شود. مانند صندلی ، کاسه ، شمعدان ، فنجان ، بطری ، جعبه بسته بندی دارو ، جعبه بسته بندی کیک . بنابراین در قسمت نام کالا ، از اشاره به نام تجاری انحصاری ، امتیازات عملکردی، اندازه، شکل هندسی، و جنس مواد سازنده کالا ، اکیداً خودداری شود.
۲-در قسمت توصیف شکل ظاهری کالا می بایست فقط درباره طراحی شکل ظاهری کالا شامل عناصر بصری و هندسی آن به اختصار توضیح داده شود. اندازه ها ، ویژگی ها و امتیازات فنی ، نام مدل تجاری، جنس مواد مورد استفاده و مطالب تبلیغاتی نباید در متن توصیف نوشه شوند.
۳- در پرونده هایی که در قالب مجموعه ای ( ست یا سرویس) از چند کالا با کاربرد مشابه درخواست می شوند ( مانند مبلمان اتاق نشیمن، اتاق خواب، غذا خوری، سرویس ظروف غذا خوری، چای خوری ، قهوه خوری، و سرویس قاشق و جنگال ) نام هر کدام از کالاهای مستقل موجود در مجموعه ها ، می بایست حتما در متن توصیف شکل ظاهری کالا بیایند. به عنوان نمونه در سرویس مبلمان : مبل یک نفره، کاناپه ( سه نفره ) ، میز جلوی مبلی، میز غذا خوری، میز آرایش، صندلی، دراور، تخت خواب و غیره . در سرویس ظروف : بشقاب، دیس، کاسه، پیاله، قوری، فنجان، لیوان، نمک پاش، سالاد خوری، قاشق، کف گیر و غیره .
۴- شکل کلی کالا میتواند در ابتدا با بهره گیری از شکل ها و احجام بنیادین هندسی به اختصار توصیف شود .
(مانند مربع، مستطیل، مثلث، دایره، لوزی، بیضی، مکعب مربع، مکعب مستطیل، استوانه، هرم، مخروط و کره) سپس در ادامه جزییات بصری هر یک از بخش ها و نقوش و نگاره های روی آنها توصیف شوند. ( از کل به جزء توصیف شود )
۵- در توصیف طرح، باید همواره از واژگان و عباراتی استفاده شود که با دقت بیشتری، طرح کالا را معرفی می کنند. به عنوان نمونه، برای توصیف شکل های «مربع، مستطیل، لوزی، ذوزنقه» واژه «چهارگوش» استفاده نشود. همچنین برای توصیف «چند ضلعی ها»، به واژه «چند ضلعی» اکتفا نشود و تعداد اضلاع به طور دقیق نوشته شوند، مثلاً «پنج ضلعی»، «شش ضلعی»، «هشت ضلعی»، «هفت ضلعی»، «هشت ضلعی» و غیره.
۶- تاکید میشود که در نوشتن توصیف شکل ظاهری کالا، نام کالا، نام و آدرس اشخاص اظهارنامه، به درستی املای واژگان و عدم وجود اشتباهات تایپی و همچنین رعایت قواعد رسم الخط توجه شود .
۲ – ارائۀ تصاویر کالا
«مهم ترین عامل در معرفی مناسب شکل بصری طراحی شده برای یک کالا، تصاویری است که متقاضی ثبت طرح، از آن کالا ارائه میدهد. »
۱-در طرح کالایی که بر روی آن، علامت تجاری، به هر شکل قابل مشاهده است (مانند بسته بندی ها و غیره) میبایست متقاضی (حقیقی یا حقوقی)، تصویری واضح و خوانا از اصل گواهی نامه ثبت علامت تجاری تحت مالکیت خود را (پشت و روی برگه در یک فایلpdf) در قسمت ضمایم اظهار نامه بارگذاری نماید.
۲-چنانچه متقاضی دارای مجوز استفاده از علامت/نشان تاییدی (مانند: استاندارد، سیب سلامت، حلال، …) است و قصد استفاده از آن بر روی طرح کالای خود را دارد (مانند طراحی جعبه بسته بندی،…) با توجه به اینکه استفاده از این علایم مستلزم داشتن مجوز از مرجع ذی صلاح است، بنابر این لازم است درج نشان مذکور را به بعد از ثبت طرح صنعتی موکول کرده و اظهار نامه خود، طرح را بدون این قبیل علامت های تاییدی ارائه نماید.
۳- هر فایل تصویر کالا جهت بار گذاری در سامانه، میتواند حداکثر۵۱۲kb حجم داشته باشد. (نمونه: تصویری که با حجم کمتر از ۵۱۲ kb دارای وضوح مناسبی در جزییات است)
۴- تصاویر طراحی کالا میتواند به هر یک از اشکال زیر ارایه شوند :
طرح ترسیم شده توسط دست انسان که باید به صورت سه بعدی و کاملا گویا و دقیق و منطبق با شکل نهایی کالا باشد.
طرح ترسیم و اجرا شده به صورت سه بعدی با بهره گیری از نرم افزار رایانه ای
عکس از ماکت نهایی آماده شده برای تولید
عکس از کالای نهایی تولید شده
۵- به طور کلی برای هر حجمی، تعداد نماهایی که لازم است ارایه شوند به میزان پیچیدگی فرم همچنین عناصر بصری آن بستگی دارند و می تواند از سه تا شش نما به همراه یک تصویر سه بعدی (پرسپکتیو) متغیر باشد. بنابر این تصاویر باید از وجوهی که شکل بصری متفاوتی نسبت به سایر وجوه دارند ارائه شوند و از ارائه تصویر از وجوه عینا تکراری اکیدا خودداری شود.
۶- مقتضی است طرح هایی که بصورت ارتوگرافیک (ترسیم سه نما از یک حجم در فضای دو بعدی) ارایه می شوند، بر اساس استاندارد ترسیم فنی به روش اروپایی ارایه شوند. (شامل: نمای از روبرو، نمای جانبی از سمت چپ و نمای از بالا )
۵-شیوه استاندارد نمایش دو بعدی یک حجم ،با استفاده از روش اروپایی نشان داده شده است. همچنین تصاویری که به صورت«عکاسی شده» از کالا ارایه می شوند نیز میتوانند پس از عکاسی به نحو صحیح، طبق قاعده سه نمای استاندارد اروپایی در صفحه چیده شوند . (تصویر ۶ تا ۲۵)
بیشتر بخوانم
پیوند های مربوط :
- اطلاعات عمومی شخصیت های حقوقی
- مرکز مالکیت معنوی
- سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور
- صندوق نو آوری و شکوفایی
- سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
- شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
- United States Patent and Trademark Office
- IGE/IPI